Visai gali būti, kad savo vyrą nustojote mylėti ne todėl, jog jis jums atsibodo, bet todėl, kad jūsų prosenelė
būdama jauna neteko savo mylimojo. Ir visai nesvarbu, kad prosenelės
niekada nematėte akyse, nieko apie ją nežinote ir tos istorijos
negirdėjote. Kaip tik tai, kad nieko apie ją negirdėjote, ir gali būti
problemos ašis.
Pasirodo, į nebūtį nustumtos skaudžios ar gėdingos
giminės paslaptys niekur nedingsta, bet pačiomis netikėčiausiomis,
nemaloniausiomis formomis braunasi į mūsų gyvenimus ir neretai juos
sugriauna. Iš pirmo žvilgsnio sunku tuo patikėti, tiesa? Skeptiškai
į tai žiūrėjau ir aš, iki apsilankiau konsteliacijoje pati.
Žaidžiame šeimą
Psichoterapeutas Kazimieras Daugėla
šeimos sisteminių konsteliacijų metodą taiko tiek grupinių seminarų,
tiek individualių konsultacijų metu. „Tai - lyg rentgeno spindulys
į vidinį asmens ir visos šeimos, giminės gyvenimą. Jis suteikia visas
žinias apie mus ir tai, kas mums nutinka, - sako jis. - Šeimos
konsteliacija unikali tuo, kad gali padėti ne tik tam asmeniui, kuris
joje dalyvauja, bet ir nieko apie tai nežinantiems šeimos nariams."
K.
Daugėla konsteliacijas vadina šeimos vidinio pasaulio paveikslų
išdėstymu. Paprastai per vieną seminarą išanalizuojamos dviejų ar trijų
žmonių situacijos, jie vadinami klientais. Žmogus trumpai nupasakoja
savo problemos esmę ir iš ratu susėdusių žiūrovų išrenka tuos, kurie
galėtų pabūti juo bei jo pasirinktais šeimos nariais. Juos
psichoterapeutas vadina pagalbininkais. Vien pagal tai, kaip klientas
šiuos žmones sustato, galima nemažai pasakyti apie tai, kokie yra
santykiai šeimoje - vienas atsigręžęs, kitas nusisukęs nuo visų, vienas
stovi arčiau, kitas - nutolęs. Taip sukuriama tos šeimos emocinė erdvė.
Per
kelias minutes ji pradeda veikti stovinčiuosius ir juos užplūsta to
šeimos nario, kurio vaidmenį atlieka, pojūčiai. Pasak K. Daugėlos, šie
pojūčiai neturi nieko bendra su „aktoriaus" asmenine patirtimi.
Priešingai - kuo labiau išjungiame protą ir asmeninius jausmus, tuo
sėkmingiau pavyksta įsikūnyti į parinktą personažą.
„Ta mama, kuriai atstovaujate kitos šeimos paveiksle, gali visiškai
skirtis nuo tos, kokia esate jūs pati savo šeimoje, - sako
psichoterapeutas. - Supraskite, kad tai - ne jūsų istorija. Ir visai
nesvarbu, kad jūs savo vaikui, vyrui ar mamai jaučiate kitokius jausmus,
kad niekada nedrįstumėte ištarti tokių žodžių. Negalvokite ir apie tai,
kaip elgtis būtų teisinga ir protinga. Nebandykite vaidinti. Tiesiog
veikite vedami savo pojūčių."
Jau pirmosios konsteliacijos metu
man pasiseka gauti vaidmenį. Tiesa, ne itin aktyvų - mirusios
proprosenelės. Aplink mane kažkas verkia, bijo, prosenelę vaidinanti
mergina raudodama bando mane kelti nuo žemės, bet man sunku patikėti,
kad visa tai jie iš tikrųjų jaučia. Šios konsteliacijos metu
išsiaiškiname, kad merginą kamuojantis jausmas, jog jos nemyli mama,
kilo dėl to, kad ši savo motiniškus jausmus atidavė savo senelei
guosdama dėl anksti mirusios šios mamos. Paini ir sunkiai patikrinama
istorija, mat mergina prisipažįsta apie tai nieko negirdėjusi. Nepaisant
to, sako pajutusi didelį palengvėjimą, mat jai pavyko suprasti mamą ir
širdyje su ja susitaikyti.
Mano skepticizmas išgaruoja per antrąjį seansą. Man ir vėl pasiseka,
nes šįsyk gaunu gana svarbų vaidmenį - kliento motinos. Vos minutėlę
pabuvusi tos šeimos paveiksle staiga pajuntu iš baimės spurdančią širdį,
o paskui iš manęs plūsteli nevaldoma rauda. Negaliu suprasti, kas ir
kodėl man vyksta, ko verkiu. Galėčiau pasitraukti, bet įdomu, kas bus
toliau. Judėdama jaučiu gana įvairius jausmus - abejingumą vyrui, kaltę
prieš sūnų, stiprų vienatvės poreikį, o įdomiausia tai, kad
konsteliaciją užsakęs vaikinas iš tiesų atpažįsta mane kaip savo mamą,
nors suvaidinti jos sąmoningai net ir norėdama negalėčiau, mat apie ją
sūnus nepasakojo nieko.
Pamažu paaiškėja kliento problemų priežastis -iš šeimos
išstumtas tėvas. Dėl to ir sūnui sunkiai sekasi rasti vietą gyvenime.
Konsteliacijos pabaigoje vaikinas pripažįsta tėvą, atranda savąjį
vyriškumą ir, padėkojęs tėvams už suteiktą gyvybę, palengvėjusia širdimi
eina kurti savo gyvenimo.
Nežinau, ar tai susiję, bet pastebėjau, kad po to vakaro ir mano
šeimoje ėmė vertis atvirumo klodai - lyg savaime su vaikais, mama,
krikšto sūnumi įsikalbėjome apie tai, apie ką niekada nebuvom kalbėję,
ir pasijutom dar labiau suartėję.
Jokios ezoterikos
Konsteliacijos
ir sisteminė fenomenologinė terapija - gana naujas psichologinės
pagalbos metodas. Pasaulyje jis taikomas maždaug nuo 1993 metų,
o Lietuvą pasiekė prieš 10-metį. Šio metodo atradėju laikomas vokiečių
psichoterapeutas Bertas Hellingeris. Viena iš priežasčių, kodėl metodas
gana sparčiai plinta ir sulaukia vis didesnio susidomėjimo, yra ta, kad
pagelbėti jis gali labai greitai - kartais užtenka vos vieno seanso.
Be
to, metodas ypač veiksmingas, kai kalbama apie racionaliomis
priežastimis nepaaiškinamas būsenas - nežinia kodėl kamuojantį liūdesį,
nerimą, kaltę, jausmą, kad esi nemylimas, nelaukiamas, nereikalingas,
nors, regis, turi ir mylinčius tėvus, ir gražią šeimą, ir mėgstamą
darbą.
Tai, kas vyksta šios terapijos metu, sunkoka paaiškinti
vien racionaliais argumentais, bet mano kalbas apie sielos
persikūnijimus ir hipnozę K. Daugėla ryžtingai nutraukia. Pasak jo, tai,
kad mes negalime paaiškinti, kaip veikia rentgeno spinduliai ar radijo
bangos, ir negalime jų pačiupinėti, dar nereiškia, kad tai - ezoterika.
„Mes matome, kad informacija kažkokiu būdu keliauja. Juk sunku
paaiškinti, kodėl, viename pasaulio krašte šeimos narį ištikus nelaimei,
kitas tą pačią akimirką pašoka lovoje, čiumpa telefoną ir jam
skambina, - sako K. Daugėla. - Jautresni žmonės tai patiria dažniau, ne
tokie jautrūs - rečiau. Tai žmogiškieji fenomenai. Vokietijoje atlikti
išsamūs tyrimai rodo, kad šis psichoterapijos metodas yra suprantamas,
veiksmingas ir atitinkantis profesionalius reikalavimus. Beje, apie tai,
kad egzistuoja kolektyvinė pasąmonė, jau prieš šimtą metų kalbėjo
šveicarų psichiatras, analitinės psichologijos įkūrėjas Carlas Gustavas
Jungas."
Psichoterapeutas pabrėžia, kad labai svarbu, jog
konsteliacijas taikytų profesionalūs specialistai. „Yra tekę girdėti ir
blogų atgarsių apie šį metodą. Veikiausiai dėl to, kad kažko
nesuprasdami dalyviai patys prisigalvojo interpretacijų arba metodą
taikė jo pakankamai neišmanantys žmonės, - sako jis. - Svarbu, kad
specialistas žinotų, kaip tinkamai elgtis, kai žmogus atveria vidinį
pasaulį, kad šis procesas gydytų ir stiprintų, o ne sunkintų."
K. Daugėla neslepia, kad nutinka visko - kartais pagalbininkui
nepavyksta atsiriboti nuo asmeninės patirties ar jis ima kalbėti „iš
savo protingos galvos", kartais klientas stengiasi vesti visus pagal
savo įsivaizdavimą ar nenori priimti atsiveriančios tiesos, tad proceso
metu labai svarbu palaikyti ryšį tarp jo ir pagalbininkų.
Atrodytų,
kad poveikis turėtų būti didesnis, jei sau atstovautų tikrieji žmogaus
šeimos nariai, bet psichoterapeutas su tuo nesutinka.
„Bertas Hellingeris šį metodą atrado atsitiktinai, - sako jis. - Iš
pradžių jis kviesdavo tikruosius šeimos narius, bet, vienam ar kitam
neatvykus, juos pakeisti paprašydavo ką nors iš žiūrovų.
Ilgainiui
pastebėjo, kad tie pakviestieji ne tik puikiai įsilieja į „šeimą", bet
netgi elgiasi natūraliau nei tikrieji. Tai suprantama - vaidindami
pačius save, neretai įjungiame gynybinius mechanizmus, nes nenorime
parodyti, ką iš tiesų jaučiame ir galvojame."
Kas kita, kai tikrieji šeimos nariai sėdi tarp žiūrovų.
Stebėdami savosios šeimos gyvenimą, jie geriau supranta vieni kitus, nei
kalbėdamiesi. Daugžodžiauti nepatariama ir konsteliacijų dalyviams.
„Žmogus
pajunta daugiau, nei jam pasakoma. Žodžiai yra tik pagalbinė priemonė,
svarbiau patirti išgyvenimus. Kartais per daug žodžių trukdo patirti
tai, kas iš tikrųjų vyksta", - sako K. Daugėla. Paklaustas, ar
nepavojinga dirbti su žmogaus pasąmone ir atsidurti kitų žmonių kailyje,
psichoterapeutas atsako, kad visi seminaro dalyviai yra sąmoningi,
suvokia, kas jiems vyksta, ir visada gali pasitraukti, jei nepatinka.
Šie
seminarai naudos duoda ne tik užsakiusiesiems konsteliaciją, bet ir
pagalbininkams bei žiūrovams. „Žiūrovams tai, ką mato, padeda patirti
savo gyvenimą, - aiškina K. Daugėla. - Lygiai kaip žiūrėdami spektaklį,
filmą ar skaitydami knygą per herojų gyvenimus ir jausmus išgyvename
savuosius. Kadangi tai, kas vyksta konsteliacijos metu, yra tikra, o ne
sukurta, poveikis yra dar stipresnis. Tai panašu į grupinę terapiją."
Atstumtieji sugrįžta
Dažniausiai konsultavimas
ir psichoterapija analizuoja vieno žmogaus patirtį ir jo santykius
su artimiausiais šeimos nariais, tėvais. Sisteminė šeimos terapija
skiriasi tuo, kad ne mažiau svarbų vaidmenį gali atlikti tie, apie
kuriuos nieko nežinome ir su kuriais nebendraujame, - proseneliai,
senelių ar tėvų broliai, seserys, mylimieji ir pan.
„Konsteliacija parodo du dalykus - mano paties vidinį pasaulį,
sąveiką su kitais ir tai, ką kaip palikimą nešuosi iš giminės
atminties, - sako K. Daugėla. - Didžiausią įtaką daro 4 kartos, bet
būna, kad problemų šaknys siekia ir septintą. Tai dažniau nutinka ypač
sunkių šeimos traumų atvejais."
Jei žmogus jaučiasi nemylimas,
nereikalingas, neranda sau vietos, jaučia nepaaiškinamą liūdesį ar
kaltę, to priežastis dažniausiai būna išstūmimas. „Kiekvienas elementas,
įeinantis į sistemą, turi teisę jai priklausyti, - vieną svarbiausių
gyvenimo dėsnių paaiškina psichoterapeutas. - Jei koks nors šeimos narys
yra laikomas blogas, kažkuo netinkamas, jis iš dalies arba visiškai
išstumiamas iš sistemos, iš savųjų rato.
Būna, kad net pasakoma:
„Tu man - ne vaikas, ne brolis, ne tėvas ir pan." Taip elgiamės, kai jis
yra dėl kažko kaltas arba tiesiog neatitinka mūsų lūkesčių, pavyzdžiui,
vedė ne tą moterį, neturi reikiamo išsilavinimo, yra nuskurdęs, turi
priklausomybę. Bet šeima veikia kaip organizmas. Kaip kūne vieno
neveikiančio organo funkciją stengiasi kompensuoti kiti, taip ir
išstūmus žmogų, šią tuštumą nesąmoningai užpildo kitas." Kartais tai
kompensuoja tos pačios šeimos nariai. Tarkim, dažna situacija, kai,
emociškai išstūmus kažkuo netinkamą - girtaujantį, smurtaujantį ar
silpną - vyrą, jo funkcijas perima sūnus. Jis savo motinai tampa lyg
vyras ir savo vyrišką jėgą nukreipia netinkama linkme - emocinei mamos
tuštumai užpildyti, todėl negali sukurti harmoningų santykių su savo
žmona.
Kartais išstumto šeimos nario jausmai, likimas grįžta kitai
kartai - vaikams ar anūkams. Tarkim, jei sesuo nekenčia savo brolio ar
tėvo arba bijo jo likimo, gali nutikti taip, kad jos sūnus arba anūkas
ims elgtis lygiai taip pat, kaip išstumtasis brolis, tėvas. „Būna, kad
atstumiame ne žmogų, o tam tikrą jo asmenybės dalį. Pavyzdžiui, mylime
mamą, bet negalime pakęsti jos priklausomybės, nesavarankiškumo,
silpnumo. Tai gali sugrįžti kaip mūsų pačių dalis, - sako K. Daugėla. -
Dėl to dažnai nutinka taip, kad pasakiusi: „Niekada nesielgsiu kaip mano
mama", dukra tarsi prieš savo valią vėliau ima elgtis lygiai taip pat.
Tik pripažindami savo motiną ir dėkodami jai už suteiktą gyvybės dovaną,
mes galime auginti savo moteriškumą, kaip ir vyrai - per pagarbų
santykį su tėvu - vyriškumą."
Pasak psichoterapeuto, dažniausiai
išstumiami gėdingi dalykai: savižudybės, nusikaltimai, palikti vaikai,
išduota meilė, pasisavintas turtas, priklausomybės. Dažnai šeimos
nariais nepripažįstami anksti mirę kūdikiai, abortų ar persileidimų metu
prarastos gyvybės.
„Tokioje šeimoje vėliau gimę vaikai neretai jaučiasi nelaukiami,
nemylimi, nevertingi, nemoka džiaugtis gyvenimu, gali turėti
priklausomybių, sveikatos sutrikimų ar net polinkį į savižudybę, nors
tėvai jiems skiria visą savo meilę ir dėmesį, - sako jis. - Tai gali
paveikti ir poros gyvenimą, jie išsiskiria arba nutolsta, susvetimėja.
Tokiu atveju reikėtų pripažinti, kad iš tikrųjų šeimoje yra ne vienas,
o du ar trys vaikai. Galbūt simboliškai tai pažymėti - pasodinti jiems
medžius, užsakyti mišias."
Išstumiamos ne tik gėdingos, bet
ir skausmingos, sunkios, gąsdinančios patirtys - netektys, nelaimingos
meilės, sunkios ar psichinės ligos ir pan. Tai irgi duoda atgarsių -
tarkim, moteris netikėtai nustoja mylėti savo vyrą, o konsteliacijos
metu paaiškėja, kad būdamas lygiai tokio pat amžiaus mirė močiutės
mylimasis. Giminė susikūrė iš antrosios jos santuokos, tad apie pirmąją
meilę nebuvo kalbama.
„Man iki šiol tenka dirbti su Antrojo pasaulinio karo trauminių
patirčių pasekmėmis, nors prabėgo jau 70 metų, - pasakoja K. Daugėla. -
Pavyzdžiui, ateina moteris su sociofobija, bijo būti tarp žmonių.
Paaiškėja, kad jos senelės šeima buvo ištremta, o jai pačiai teko
slapstytis ir nuolat bijoti, kad kas nors neatpažintų. Sunku rasti
giminę, kurios šis karas ir pokaris nebūtų palietęs, kone kiekvienoje
šeimoje buvo laisvės gynėjų, stribų, ištremtųjų, žuvusiųjų. Iš tiesų
visų šalių istorijose galima rasti tokių sudėtingų laikotarpių, bet mūsų
situaciją apsunkina tai, kad apie šiuos dalykus buvo arba vis dar yra
nepriimta, nemokama kalbėti."
Jei tuo laikotarpiu, kai tai vyksta,
žmonės sugeba tą patirtį integruoti, priimti su derama pagarba kaip
sunkų, bet svarbų gyvenimo kelio etapą, trauminių pasekmių palikuonims
gali ir nebūti. Mat svarbūs ne patys įvykiai, o tai, ar teisingai juos
išgyvename. Kaltes reikia pripažinti, o netektis - išgedėti.
Su meile ir dėkingumu
„Kas
gera, prisiminkim, kas bloga teišblės", „Apie mirusiuosius - tik gerai
arba nieko", - šie ir kiti mūsų sukurti savisaugos mechanizmai, deja,
tik apsunkina gyvenimą. K. Daugėla pabrėžia, kad kiekvieną išstumtąjį -
kad ir kokia gėdinga, skausminga ar baisi būtų jo istorija - privalu
grąžinti į šeimą. Ir padaryti tai reikia tinkamai, pripažįstant jį kaip
lygiavertį šeimos narį - ne tik nesmerkti, bet ir negailėti.
„Sakydami,
net ir apie brangų asmenį, kad jo likimas buvo varganas, gailėdami,
jaučiamės pranašesni ir taip vis tiek išstumiame jį iš lygiųjų rato, -
teigia psichoterapeutas. - Jei yra likusi neapykanta artimojo
skriaudėjui, kažkuris iš šeimos narių pats gali tapti skriaudėju. Arba
priešingai - nuolat jaustis visų skriaudžiama auka."
Dar sunkiau sekasi į šeimos ratą grąžinti tuos, kurie nusikalto
patys - žudė, vogė, išdavė, nuskriaudė artimuosius ar kitus žmones.
„Priimti - nereiškia pateisinti, - sako K. Daugėla. - Mes turime
pripažinti, kad taip pasielgęs žmogus buvo kaltas, bet laikyti jį savu.
Paslėpę jo kaltę, nešiojame ją savyje patys arba tai daro mūsų vaikai.
Pripažinę ją, išlaisvėjame. Kitas svarbus žingsnis - padėkoti. Tų žmonių
lemtis buvo sunki, bet per juos atėjo mūsų gyvenimas. Jei senelis
nebūtų buvęs stribas, galbūt jis nebūtų sutikęs savo būsimos žmonos, ir
nebūtų gimęs jūsų tėvas, o per jį - ir jūs. Tad jam dėkojame ne už tai,
ką jis padarė, o už suteiktą gyvybės dovaną. Jei nesugebam priimti
kainos, per kurią atėjo gyvenimas, nesijaučiam verti ir paties
gyvenimo."
Ar užtenka šiuos dalykus pripažinti sau pačiam? „Idealu, jei
žmogus apie tai gali atvirai kalbėti ir su kitais. Kuo mažiau paslapčių
nešiojiesi, tuo laisvesnis tampi ir kartu kitiems padedi atsiverti, -
sako K. Daugėla. - Į klausimą: „Ar tiesa, kad tavo senelis buvo
žydšaudys?", galima atsakyti: „Taip, tai buvo jo sunki ir dramatiška
lemtis." Deja, mūsų visuomenėje daug nepakantumo, pagal žmogaus kilmę,
tėvų ir protėvių gyvenimus nustatoma ir jo vertė, todėl atvirai kalbėti
gali būti rizikinga. Tokiais atvejais svarbu šiuos dalykus bent jau
pripažinti savo šeimoje."
Kita dažna šeimų problema - sumaišyta tvarka. „Tėvai visada turi
likti dideli, o vaikai maži, - pabrėžia K. Daugėla. - Net jei vaikų
pasiekimai yra didesni nei tėvų, svarbu nepamiršti, nuo ko viskas
prasidėjo. Dažnai nutinka, kad vaikas jaučiasi suaugęs labiau nei tėvai,
jie tarsi susikeičia vietomis. Būna, kad, negaudama paramos iš vyro,
motina nukreipia savo jausmus į sūnų, arba tėvas - į dukrą, o šie,
norėdami padėti ir paguosti gimdytojus, patys tampa jiems tėvais arba
partneriais. Jei aš mamą guodžiu ir jos gailiu, tampu aukštesnis už ją,
sutrinka įprasta hierarchija. Negana to, jei savo tėviškus jausmus
nukreipiame į gimdytojus, meilės nelieka savo atžaloms ar antrajai
pusei - gyvendami tėvų gyvenimus negalime gyventi savųjų. Natūralu, kad
tokioje šeimoje užaugę ir meilės negavę vaikai jos negalės suteikti ir
saviesiems. Taip ši problema keliauja iš kartos į kartą."
Negi tai
reiškia, kad turime šaltakraujiškai atsiriboti ir palikti tėvus vienus
vargti savo vargų? „Tėvams padėti ir juos išklausyti reikia, bet
negalima nešti kartu jų skausmo naštos, - atsako psichoterapeutas. -
Pagalvokite, ar jums tikrai palengvėtų, jei gulėtumėte su sulaužyta
koja, o dukra, norėdama jus palaikyti, taip pat susilaužytų koją? Tas
pat ir su dvasinėmis kančiomis."
Tuos dalykus teoriškai pripažįsta dauguma psichologų, bet praktiškai
atsiriboti nuo tėvų ar kitų artimųjų problemų pavyksta sunkiau. Pasak K.
Daugėlos, tai pasiryžę padaryti žmonės ilgainiui pradeda jaustis kalti,
kad atstūmė tėvus. „Taip nutinka todėl, kad ignoruojamas meilės
jausmas, - sako jis. - Sisteminė fenomenologinė terapija neskatina
nutraukti ryšių, atsiriboti. Meilė yra labai svarbi jėga. Iš meilės,
norėdami padėti, mes pažeidžiame tvarką ir su meile galime ją atkurti.
Teiginį: „Iš meilės tau, brangi mama, aš tampu tavo mama, nešu tavo
naštą ir atsisakau dalies savo gyvenimo" reikėtų keisti kitu: „Aš gerbiu
tavo naštą, mama, bet iš meilės tau aš renkuosi kurti savo gyvenimą,
kurį tu man davei."
Meilė niekur nedingsta, bet iš griaunančios ji
tampa kuriančia jėga. Kai nutiesiame gilų, teisingą santykį į tėvų ar
kitų šeimos narių širdis, gyvenimas pradeda tvarkytis, nors artimieji
gali ir nepasikeisti - likti tokie pat smurtaujantys, girtaujantys ar
abejingi."
Kalbant apie vyro ir moters santykius šeimoje, gana
dažna problema - nelygybė. Kai vienas jaučiasi vertingesnis, visada
duoda, o kitas tik ima, kenčia abu. Beje, K. Daugėla pabrėžia, kad
bandyti perauklėti savo artimųjų nereikėtų. Kiekvienas žmogus turi teisę
į savo likimą - kad ir koks baisus, skaudus ir taisytinas jis mums
atrodo, nuspręsti, ar nori ką nors keisti, gali tik pats žmogus.
Originalus straipsnio šaltinis:
https://www.moteris.lt
Grįžti į visus straipsnius