|
|
Tėvų įtaka vaikų lytiškumui |
TĖVŲ ĮTAKA VAIKŲ LYTIŠKUMUI
.
.
.
Kai pradėjau rašyti vaikų lytiškumo tema, sisteminės-fenomenologinės psichoterapijos ir konsteliacijų terapeutas, dėstytojas Kazimieras Daugėla sutiko noriai pasikalbėti, tik paprašė, kad ateičiau į vieną iš jo
grupinių konsteliacijų. Apsidžiaugiau, nes pati esu buvusi tik savo
asmeninėje. Rekomendavo turėti savo nuomonę apie tai, nes, pasak jo, jo
atsakymai gali šokiruoti. Nuėjusi radau nemažą būrį susidomėjusių
žmonių. Pirma buvo teorinė dalis apie Imti ir Duoti, ir kaip neteisingai
tai darome. Pavyzdys su Ačiū, ne, nėra už ką, įsiminė visam.
Juk tai mano dėkingumo atstūmimas už paslaugą. Visada dėkokite širdingai
ir neatmeskite dovanojimo nuoširdumo. Na, o po konsteliacijos likau
apžavėta, nes antroje dalyje dalyvavo moteris, kuri, atrodė, jau buvo
praradusi bet kokią viltį į savo sūnaus gyvenimą. Tačiau po
konsteliacijos, ji sužydėjo. Aš pusę konsteliacijos verkiau. Tai buvo
taip gražu ir tyra. Tikrai rekomenduoju bent kartą tai patirti. O
atsakymai, jie kalba patys už save. Ačiū Kazimierui.
.
Sisteminis požiūris - šeimos vidinis gyvenimas ir vaikų lytiškumas.
Sisteminė fenomenologinė psichoterapija tiria ne tik sąmoningus, bet ir pasąmoninius, vidinius žmonių ir visos šeimos procesus. Jie gali siekti net kelias giminės kartas ir
daryti įtaką vaikams bei anūkams. Norėčiau pasidalinti kaip tėvų
tarpusavio sąveika ir bendra situacija šeimoje tarp suaugusiųjų, netgi šeimos istorija, daro įtaką vaiko lytiškumui. Juk vaikas gyvena su
tėvais, arba, net jeigu ir atskirai, jis vis tiek su jais yra vidiniu
ryšiu susijęs. Vaikas yra dalis šeimos ir jo jausmai, pojūčiai, elgesys
dažnai tarnauja daugiau šeimai negu pačiam vaikui. Vaikui, dažnai
skirtingai negu matome jo elgesyje, jo pasąmoniniame pasaulyje
svarbiausia vidinis ryšys su šeima ir kad tėvams bei šeimai nieko
netrūktų. Dėl to vaikas gali daug aukoti. Štai įžvalgos, gautos per
realius sisteminio konsultavimo ir terapijos darbo atvejus. Atpažinti,
suprasti šiuos paslėptus vidinius šeimos procesus ir juos harmonizuoti
mums padeda šeimos konsteliacijos (vidinio gyvenimo paveikslų išdėstymo)
metodas.
.
Tai, ko trūksta tėvams ir vaikų lytiškumas.
Jeigu mamai trūksta ryšio su vyru, vaiko tėvu, sūnus, jausdamas, kad
mamai kažko trūksta, dažnai tampa mamos draugu, t.y. „mamytės sūneliu".
Jeigu mama priima jo palaikymą, vaikas dar labiau įsijungia į šią
„misiją". Kaip ir dukra, kuomet tėvui trūksta moters - tiek kaip
žmogaus, tiek seksualumu, dukra dažnai tampa tėvo drauge -„tėvelio
dukrele". Vaikai tai daro iš vidinės meilės tėvams. Tik šiuo atveju ir
jų emocinis, ir fizinis seksualumas, ar dalis jo, pradeda būti
nukreiptas į vieną iš priešingos lyties savo tėvų. Taip vaikas tarnauja
jiems. Jeigu mamai ar tėvui trūksta partnerio seksualiniame kontekste,
nes jo nėra, arba šie santykiai jų netenkina, neužpildo, vaikas gali
turėti perdėm išreikštą seksualumą, domėjimąsi tuo kaip kompensacija
vieno iš tėvų seksualumo trūkumui šeimoje. Kartą vienos moters, kuri
skundėsi sutrikusiu ryšiu su vyru, aš paklausiau: kuri moteris jūsų
namuose išreiškia moteriškumą? Ji atsakė - 17 m. dukra. Nenuostabu, jog
tėvas daugiau draugavo su dukra nei su žmona. Teko padėti moteriai
susigrąžinti, pagydyti savo moteriškumą kartu su teise džiaugtis
seksualumu. Tuo pačiu jos dukra tapo laisva vystytis savo natūraliu
keliu, o ne perdėtai reikšti seksualumą namuose dėl žymiai vyresnio vyro
- jos tėvo.
.
Kartais tokie vaikai sapnuoja seksualines scenas, turi slaptas
seksualines fantazijas su savo tėvais, nuo kurių jiems patiems negera.
Juk vaikas turi ir kitą - sąmoningąją dalį, kuri pasmerks jo sapnus,
fantazijas, tokius troškimus.
.
Tiek tokios draugystės atvejais, tiek ir kuomet netgi susiduriame su tėvų seksualinio priekabiavimo -
t.y. netinkamų pokalbių, juokų, prisilietimų, ar net kitų veiksmų su
vaikais atvejais, dažniausiai matome, kad emociškai tiek tėvai (ir
tėvas, ir mama), tiek vaikai neatpažįsta vieni kitų kaip tėvų ir vaikų, o
išgyvena vyro ir moters emocijas, trauką. Net jeigu sąmoningai tai
neigiama, ar net nejaučiama, atskleidus vidinį pasaulį, pavyzdžiui,
šioje terapijos srityje mums tokias galimybes suteikia šeimos
konsteliacijos metodas, būtent tai ir pamatome - sūnus savo jausmais
sako mamai „Aš vietoje tėčio dėl tavęs", dukra - tėvui „Aš vietoje mamos
dėl tavęs", arba „Aš duodu tau tai, ko tau trūksta. Su meile".
.
Vaikų seksualumas, kuris lieka tėvų šeimoje. Istorijos kartojasi...
Žinoma, kad visais aprašytais atvejais dalis vaikų seksualumo - tiek
emocinio, tiek fizinio lieka „užstrigę" tėvų šeimoje ir jo anksčiau ar
vėliau pritrūks jų santykiuose su savo sutuoktiniu arba netgi bus sunku
jį pritraukti. Neretai terapijoje tenka padėti vaikams, kuriems ne tik
20, bet jau 30-50 metų, jie patiria tiek emocinių, tiek seksualinių
sunkumų ar atšalimą santykiuose su partneriu. Ir net kai jų tėvai jau
seni ar net mirę, tenka padėti dukrai išsilaisvinti iš vis dar esančios
širdyje draugės, partnerės rolės savo tėvui, o sūnų - draugo, partnerio
savo motinai, kad jų tiek emocinis, tiek fizinis seksualumas ir širdis
galėtų sugrįžti ir pradėti pilnai gyventi su savo dabartiniu vyru,
žmona. Kitaip trūks aistros, užsipildymo su savo partneriu, arba, net
jeigu intymūs santykiai yra dažni, „nes vyrui (moteriai) reikia", jie
neužpildo nė vieno iš jų ir vis tiek vienam iš jų trūksta seksualumo
santykiuose, o kitam jo jau ir per daug. Iš to netgi gali kilti
skyrybos, svetimavimas. O iš tiesų - vidiniame pasaulyje kažkuris iš
partnerių vis dar save kaip moterį ar vyrą skiria kažkuriam iš tėvų su
gilia meile ir nėra laisvas savo šeimai, partneriui. Žinoma, kad jų
vaikai, jausdami, kad tėvams kažko trūksta, vėl įsipina į jau aprašytą
grandinę „padėti savo tėčiui, mamai, kad jiems nieko netrūktų". Ir
istorija kartojasi - tik jau vaikų kartoje... Jeigu motinai ar tėvui
trūksta emocinio, širdies ryšio iš partnerio, o seksualinis gyvenimas
jai (jam) yra vargas, atstumiantis, sūnus bus linkęs būti mamos draugu, o
dukra - tėvo drauge, o dar teisingiau - mylimuoju, mylimąja „iš
širdies", bet su dalinai nuslopintu seksualumu, nuslopintu seksualiniu
vystymusi, „nes mamai (tėčiui) negera nuo seksualumo", o jis juk jos
draugas draugė, mylimasis, mylimoji...
Jeigu yra pavojus, kad tėvas ar mama gali palikti šeimą dėl seksualumo ar ryšio su partneriu trūkumo,
vaikas neretai per šią jau aprašytą išraišką gali stengtis išgelbėti
šeimą - sulaikyti savo seksualumu, partneriška draugyste. Ypač jeigu
tėvai patys nesiima tokios atsakomybės. Todėl draugystė su savo vaikais
turi toli siekiančias neigiamas pasekmes vaikų gyvenimams. Dažniausiai
draugystės su vaikais būna perteklius, kai tėvams, kaip jau minėta,
kažko tarpusavyje trūksta, arba nesugebama būti pilnai tėvais. Žinoma,
kad tai geriau negu pyktis ir kartais yra gerai padėti vaikams pajausti
draugišką santykį, padėti jiems to mokytis, tačiau turėtume suprasti,
kad reikia orientuotis į tėvų ir vaikų santykį, kuris užpildytų abi
puses. O draugauti visapusiškai su savo vyru, žmona.
.
Apie nuogumą
Kartais klausiama „iki kada normalu apsinuoginti prieš priešingos
lyties vaikus"? Apie nudistus - atskira tema. O apie įprastą mūsų
visuomenę aš paklausčiau: „O iki kokio vaiko amžiaus apsinuogintum prieš
kaimynų priešingos lyties vaiką?" Ir ar tame nėra paslėpto
pasitenkinimo? Taip pat galite tiesiog pabandyti pasakyti sau: „Aš
apsinuoginu tik prieš vieną asmenį - savo vyrą, žmoną". Kur daugiau
vidinės jėgos, artumo, energijos koncentracijos vyro ir moters sąveikai -
tiek emociniam, tiek fiziniam seksualumui? Ir jeigu prieš savo partnerį
nėra energijos - tada jau reiktų kreiptis kažkur pagalbos... Arba priimti
tai kaip savo dramą, ją labai svarbu savyje gerbti ir nekompensuoti to
„draugyste" bei fiziniu atvirumu su vaikais. O širdyje sakyti vaikams
„aš džiaugsiuos kai tu savo aistrą ir nuogumą atiduosi savo vyrui,
žmonai. Ir tu džiaugsies tik jo/jos nuogumu". Tas pats liečia ir tėvų
intymų gyvenimą, seksą. Nes kitaip vaikai su meile tėvams stengsis jiems
„padėti" savo gyvenimo sąskaita.
.
Jeigu šeimoje nėra vieno iš tėvų, dažniausiai tėvo,
svarbu, kad motina ne tik nekalbėtų blogai apie tėvą vaikui, o ir gerbtų
jo gyvenimą ir galbūt jo gyvenimo dramą. Kad gerbtų, tai, kas juos
sujungė ir gimė vaikas. Jeigu jos viduje lieka neišgydytas priekaištas,
kaltinimai vaikų tėvui, vaikai nesąmoningai tai jaučia. Pavyzdžiui:
„Tavo tėvui tik „to" ir reikėjo". Sūnus arba slopins „tą" - tai yra
seksualumą, arba kaip tik ryškiau tai jaus, pergyvens. Būtent mamai
parodys savo tėvą iš blogosios pusės atspindėdamas savo gyvenime. O
dukrą jausmai trauks prie „tokių" vyrų. Arba ji „tokius" t.y.
seksualinius procesus slopins savo šeimoje ir savo vyre. Vaikai taip
išreiškia lojalumą vienam iš tėvų, o kitam parodys tai, ko ji (jis)
nenorėjo matyti. Tačiau taip jie nelaisvi savo tiek emocinio, tiek
fizinio pasaulio ir seksualumo vystymui. Vaikas turi teisę turėti abu
tėvus savo širdyje. Ir tas iš tėvų kuris augina vaiką, turėtų jam
pasakyti: „Aš džiaugiuosi matydamas tavo tėvą (mamą) tavo akyse ir
elgesyje. O jeigu patyrėme sunkių dalykų, turėtum tai gerbti kaip mūsų
gyvenimus. Mes už tai patys atsakome, mes pasirinkome". Tuomet vaikas
ims geriausius dalykus iš tėvų. Tik taip vaikas gali įgyti pilnavertį
savo asmeninį ir seksualinį identitetą. Net jeigu tėvas buvo silpnas ar
destruktyvus, tik taip sūnus gali imti iš kitų vyrų gerą pavyzdį ir
pasąmoningai nekopijuoti tėvo problemų. Tas pats ir dukrai apie mamą.
Jeigu taip neišeina tėvams, jiems reikia pasirūpinti savo širdies
gijimu, rasti kas padės.
.
Kitas svarbus aspektas - lytiškumo paskirtis.
Kalbėdami apie lytiškumą turėtume prisiminti kam iš esmės savo prigimtimi jis tarnauja - vaisingumui ir vaikų atėjimui.
Visi kiti emociniai, dvasiniai seksualumo aspektai taip pat tarnauja
vyro ir moters susijungimui ir bendram gyvenimui, kuris turi prasitęsti.
Čia atsiskleidžia dar vienas sisteminis šeimos gyvenimo procesas, kuris
susijęs su seksualumu. Jeigu šeimoje yra negimusių vaikų - persileidimų
arba abortų, tuomet kiti, augantys ir lytiškai bręstantys vaikai
neretai turi siekimą kompensuoti - tai yra susilaukti vaikų, bet ne sau,
o tėvų šeimai. Čia galime matyti perdėtą ankstyvą seksualinę trauką
prie kitų priešingos lyties paauglių, jaunuolių. Tiek trauką prie vieno
iš draugų, tiek prie daugelio - gana paplitusi iliuzinė nuomonė „kuo
daugiau seksualinių partnerių, patirčių, tuo geriau". „Kuo daugiau..." -
dažnai matome kai šeimoje yra ne vienas, o keletas negimusių vaikų,
kurie tėvų yra nepriimti kaip šeimos nariai, arba mama jų slapta ilgisi.
Žinoma, tai kartais baigiasi neplanuotu nėštumu. Šie paaugliai ar
jaunuoliai dažnai paklausti „o kas jeigu šiuose santykiuose pastosi?"
dažnai atsako, kad „nebus" arba „susitvarkysim" - t.y. „išvalysim". Tuo
būdu vaikas sąmoningai išreiškia tėvų poziciją neplanuoto nėštumo
atžvilgiu, o pasąmoningai - jausmais, potraukiais ir elgesiu - stengiasi
kompensuoti tai, ko trūksta šeimai, kas buvo atmesta - negimę vaikai.
Žinoma, tokiais atvejais kartu galime matyti ir visą eilę vaiko jausmų,
elgesio, depresinio pobūdžio sutrikimų, nenorą mokytis, konfliktus su
tėvais ir kitais suaugusiais. Sąmoningai, nors ir nieko nežinodamas,
vaikas savo vidiniame, pasąmoniniame pasaulyje žino ir jaučia, kad
šeimoje yra atmestų, nereikalingų vaikų. Jis gali už juos keršyti
suaugusiems arba jaustis „kaip jie" - nereikalingu, nemylimu, nesaugiu,
vienišu. Kartais savo agresyvumu vaikas ginasi nuo tėvų „agresijos" -
t.y. „jeigu taip pasielgėte su mano broliu, seserimi, tai galite ir su
manimi taip pasielgti". Šie žodžiai, frazės yra paimti iš realių
terapinių darbų, nuskambėję iš vaikų vidaus. Tai, kas buvo atskleista su
šeimos konsteliacija.
.
Dėl prarastų ar atmestų negimusių vaikų šeimoje augantis vaikas gali
ir slopinti savo seksualumą, potraukį kitos lyties bendraamžiams. Arba
kai tik draugystė artėja į intymesnį suartėjimą ar vestuvių galimybę,
pabėgti, sukelti konfliktus, kad prarastų partnerį. Juk jo viduje yra
šeimos patirtis, ir, nors sąmoningai jis trokšta laimės, jo pasąmonėje
skamba nuostatos „jeigu pradėsiu lauktis, vaikas mirs", o aborto šeimoje
atveju netgi „jeigu lauksiuos, turėsiu jo atsisakyti, arba net jį
nužudyti". Ypač jeigu tėvams taip įvyko su pirmu ar keliais pirmaisiais
nėštumais. Kuomet vaike vienu metu vyksta du vidiniai procesai - ir
trauka kompensuoti trūkstamą seksualumą vienam iš tėvų, ar negimusius
vaikus, ir slopinimas savęs dėl galimo nėštumo ar lojalumas vienam iš
tėvų, kad „seksualumas yra blogai", tai gali pasireikšti ir dažna
masturbacija. Žinoma, kad visais šiais atvejais dalis vaiko vidinės
energijos prarandama ir nėra nukreipta į jo psichinį ir fizinį
vystymąsi.
.
Vaiko seksualumas ir giminės patirtys
Tai, kas dažnai sukelia nuostabą, kad vaiko seksualumui ir sveikam emociniam vystymuisi gali turėti įtakos ir giminės patirtys. Patirtys netgi tų žmonių, kurių vaikas nė
nematė. Bet, kaip jau pradžioje minėjome, vaikas savo pasąmone ir
vidiniu pasauliu yra dalis šeimos ir giminės, jis auga ir dalyvauja
„giminės psichoemociniame lauke". Jeigu tėvui ar seneliui trūko pirmos
mylimosios ar žmonos, kurią jis prarado arba paliko ir jis bei šeima
nesuteikia tam pakankamo pripažinimo ir pagarbos, dukra ar anūkė gali
išreikšti besiilginčios, trokštančios mylimosios, arba nuskriaustos, ar
netinkamos mylėjimuisi, meilei moters jausmus šeimoje. Jeigu tėvas ar
senelis turi nesantuokinį vaiką, kurį jis paliko, nesirūpino juo ar jo
nepripažino, jeigu vertė besilaukiančią moterį atsisakyti jo vaiko,
anūkas gali jaustis neturintis teisės į tėvystę, seksualinį gyvenimą.
Kartais tai gali būti ne tik seksualinio uždarumo, bet ir seksualinio
nepajėgumo priežastis. Tai - kaip kaltės išpirkimas kai vėliau gimę
nesąmoningai stengiasi išpirkti kaltę, esančią šeimoje, giminėje.
Dažniausiai šiuos procesus sąmoningai suvokiame tik dalinai - tikros
mintys „kažko trūksta", „neturiu teisės", „reikia vaikų" ir t.t.
Gyvenime daugiau matome tik pasekmės. Ir daugeliui sunku būna suvokti iš
kur tai. Štai taip veikia žmonių sistema - šeima, giminė kaip vientisas
organizmas.
.
Tai, ko nepadaro ar atmeta tėvai, bando kompensuoti, įgyvendinti vaikai.
Žinoma, jie tai daro nesąmoningai. Tai jų vidinis judėjimas, trauka,
lyg savotiška „misija", atsiskleidžianti gyvenimo eigoje arba
sisteminiame psichoterapiniame darbe.
.
Akivaizdžiausiai tai matome dirbdami su šeimos konsteliacija - vidinio
gyvenimo paveikslų išdėstymu. Nors dažnai ir vien išgirdęs šią
informaciją asmuo kitaip peržvelgia savo ir šeimos istoriją, pradeda
suvokti savo jausmų ištakas ir jie pradeda keistis. Tai emocinis
rezonansas - kai mūsų emocijos atsiliepia. Gali būti, kad ir skaitant šį
straipsnį kai kas naujai pajaus save. Jeigu tėvai nori, kad vaikai
pilnavertiškai vystytųsi ne tik kaip asmenybės, bet ir seksualine raida
savo gyvenimams, turėtų sutikti su šia egzistuojančia gyvenimo tvarka.
Ji tiesiog yra ir veikia kaip sistemų gyvenimo dėsniai. Tėvai yra
dideli, o vaikai - maži, nes Gyvenimo dovana ateina per tėvus. Jie yra
„tas vyras ir ta moteris, kurie davė daugiausiai". Tėvai duoda, o vaikai
ima. Jeigu tėvams kažko trūksta, jie ne iš vaikų ima, o ieško
tarpusavyje, savo tėvuose ar gyvenime. Tėvai patys atsako už tai, kiek
jiems kainavo tėvystė ir džiaugiasi tuo, kad vaikai auga ir išeina į
gyvenimą. Tėvai gerbia vienas kito tėvystę ir pripažįsta, kad vaikas
turi teisę savo širdimi mylėti abu tėvus, nepriklausomai nuo jų
socialinio elgesio ir tėvų santykio. Manau, visi iš pokalbio pasiimsime
viską, kas geriausia. Ačiū dar kartą. Pirminė mintis buvo sujungti pirmą
Romualdos atsakymų dalį su Kazimiero. Tačiau abiejų atsakymai buvo
tokie turiningi ir pilni, jog nusprendžiau tai išversti į du atskirus
straipsnius. Puiki patirtis rašant ir susipažįstanti su naujomis
įžvalgomis. Būkite dėkingi ir laimingi.
straipsnio originalas publikuotas
www.nebegeda.lt
|
|
|
|