SISTEMINIS MĄSTYMAS IR SISTEMINIS DARBAS MOKYKLOJE
Pasakoja pedagogė, psichoterapeutė Мarianne Franke-Gricksch
Nuo 1964 metų aš dirbau mokytoja pradinėje ir
vidurinėje mokyklose. Patirtis, kurią įgijau per paskutinius 12 metų, vesdama
šeimos konsteliacijų seminarus pagal Bert Hellinger metodą, suteikė man žinių,
kurias sėkmingai galėjau taikyti ir mokykloje.
Apie aštuntą valandą ryto vaikai ateina į
klasę ir štai prieš mane sėdi jauni žmonės, kiekvienas su savo specifiniu šeimos įvaizdžiu sieloje.
Kiekvienas jų pergyvena ir
įgyvendina savo ypatingą tikrovę, bando realizuoti ją klasėje. Čia savo
ypatinga santykių kūrimo forma jie įgyja sąjungininkų,
inscenizuoja savo šeimą.
Nuolatos pasakodami apie tėvų namus ir šeimą,
pirmiausia mažiausieji vaikai, - nuo šešerių iki dvylikos metų, suteikia
galimybę gauti gilų įsivaizdavimą apie jų šeimos procesus - dinamikas. Kaip
šeimos terapeutei man dažai „niežti rankas" kažką daryti.
Tačiau kaip mokytoja aš įgaliota tik dėstyti savo
dalykus, vadovauti klasei kaip kolektyvui ir, kiek tai yra įmanoma, skatinti
individualų augimą. Tuo pačiu, kaip terapeutei man nurodytas absoliutus susilaikymas; nėra pavedimo - nėra kliento
kuriam padėti!
Būtent šis nurodytas susilaikymas privertė mane paskutiniais metais tapti išradingai,
žiūrėti sistemiškai ir kur yra galimybė, atitinkamai veikti.
Tuo pačiu aš sudarau sąlygas tam, kad vaikuose
bustų pagarba gyvenimui, savo šeimoms, tėvui ir motinai - ir ypatingą reikšmę
aš teikiu visiškai kitokiam priėjimui
prie bet kokiame kolektyve kylančių konfliktų ir atskirties tendencijų.
Sisteminio mąstymo auklėjimas
Palaipsniui aš mokau vaikus mąstyti
sistemiškai. Jei kieno nors mama nėščia, jei kas nors iš šeimos narių susirgo
ar mirė, aš tai naudoju, kaip priežastį pokalbiui rate. Mes svarstome apie
įvairias santykių savybes. Pavyzdžiui, kaip tėvai myli savo vaikus ir kokią
poziciją tėvų atžvilgiu naudinga užimti vaikams. Mes įkūnijame ją judesyje bei
gestuose ir vaikai labai lengvai prieina prie tų pozicijų ir frazių, kurias
Bert Helinger užduoda
atstovams-pagalbininkams šeimos konsteliacijose - vidinio pasaulio
paveikslų išdėstymuose.
Žinoma, mes kalbame ir apie Sisteminėje
terapijoje atskleistas vidines šeimos dinamikas - apie tai, kad kartais vaikai
„atstovauja" per anksti mirusius savo šeimos narius, kad neretai jie „užsikrauna" ant savęs tėvų
likimą, - ir vienuolikmečiai patys atrado ritualus, kaip jie pagerbia šeimos mirusiuosius
ir daugiau nesikiša į tėvų likimą. Kartais konsteliacijoje aš pastatau vaiką
priešais jo tėvą (t. y. priešais tėvo atstovą, kurio vaidmenį atlieka
klasiokai). Ir kiti vaikai patys mato, ar jis gali pilnai būti tiesiog vaiku,
ar vistik jis šiek tiek „pasipūtęs"
- lyg didesnis. Tuo tarpu, jiems patinka visa paletė galimų pozicijų, jie siūlo
vienas kitam pasakyti, pavyzdžiui: „Tėti, aš juk tavo vaikas", išranda ir
daugiau frazių, kartais absoliučiai nuostabių. Jie atlieka nusilenkimus prieš šeimos
mirusiuosius, prašo jų palaikymo ir palaiminimo.
Visa tai aš darau pagrinde naudodama
pavyzdžius. Mano dabartinėje klasėje daug vaikų iš Serbijos, Kroatijos, Kosovo,
Afganistano ir Turkijos. Kai kas iš jų kare prarado tėvą, kai kas - dėdę. Mes
kalbame apie tai, kaip tai yra skaudu šeimai, tačiau ir apie tai, kiek jėgų
mums suteikia teisingas
santykis su šeimos mirusiaisiais, jei mes prašome jų palaiminimo. Be
abejo, vaikai pasakoja apie tai namuose. Pagal atmosferą tėvų susirinkimuose aš galiu
pajusti, koks visiems yra gera
kuriantis pagarbus santykis jų šeimoms ir istorijoms.
Šeimos konsteliacija mokykloje gali suteikti
svarbių įžvalgų bei pavyzdžių.
Tarkim, parodyti, koks skirtumas yra, kai tėvas ir motina stovi šalia vienas
kito ir žiūri į savo vaikus arba, kai stovi toli vienas nuo kito, kai jie žiūri
į skirtingas puses, į tuštumą,
ar gal būt, žiūri į kažką mirusį. Tuo pačiu, nepažeisti intymių šeimos ribų,
nesukompromituoti vaikų ir jų šeimų, palikti viską pavyzdžio ribose - tai
svarbus jautrumo situacijai klausimas.
Šis darbas ir šios mintys pasitarnauja tam, kad per
trumpą laiką klasėje atsiranda nuoširdi
atmosfera, kokios
anksčiau man neteko pastebėti. Šiuo metu aš planuoju sudaryti ir išleisti
galimų sisteminių žaidimų ir
gairių katalogą, skirtą pradinei ir vidurinei mokyklai.
Nauji konfliktų įveikimo keliai
Be to, kaip jau buvo paminėta, aš ėmiau visiškai kitaip dalyvauti
konfliktų sprendimuose. Jei pertraukos metu įsižiebdavo kivirčas, vaikai
jau patys ateina pas mane. Jie suprato, kad čia nesvarbu papasakoti apie tai,
kas kam ką ar dėl ko padarė. Jie tiesiog vardina dalyvių vardus. Ir tuomet mes
pasinaudodami konteliacija, išdėstome juos atstovų - vaikų, nemačiusių
konflikto, pagalba. Atstovai pasakoja apie savo pojūčius Mes ieškome atitinkamų
gerų vietų ir frazių. Ir kai matai, kad vaikai iš tiesų pasiruošę daugiau
nežiūrėti į tai, kas teisus ir kas kam privalo pasakyti „man gaila" arba „aš
noriu viską ištaisyti", o ieškoti kelių pusiausvyrai atstatyti, tai atneša
neįtikėtiną palengvėjimą. Paprastai
skriaudėjus tiesiog apstulbina tai, kad (konsteliacijoje) jų atstovai
viską teisingai jaučia ir išreiškia, nors jie visiškai nežino, kas nutiko.
Du sisteminio požiūrio pavyzdžiai
I. Pavyzdys. Vienoje iš penktų klasių (vienuolikos metų
vaikai) turėjau mokinį Samirą (vardas pakeistas), kuris nuo pat mokslo metų
pradžios elgėsi iššaukiančiai. Jis trukdė pamokose, nepakentė geros nuotaikos
ir bendradarbiavimo klasėje. Savo riksmu, kėdžių mėtymu, užpuolimais ant
bendraklasių, jis sukūrė tokią atmosferą, kuri nustatė prieš jį daugumą vaikų,
kai kurie jo netgi bijojo.
Praėjus aštuonioms savaitėms man tapo aišku,
kad toliau tokio elgesio klasėje kęsti negalima. Nors pagal daugumą pamokų metu
pasakytų replikų buvo aišku, kad berniuko intelektas neeilinis, turtingas vokiečių kalbos žodynas, jis geba
aiškiai mąstyti ir savarankiškai
vertinti, jo pažangumas
buvo labai žemas. Negana to, man buvo neaišku, kaip atsirasdavo šios,
panašios į priepuolius, būsenos, kai jis staiga išblykšdavo ir tapdavo
hiperaktyvus - tiesiog nesustabdomas. Plaukų kuokštas virš kaktos tuo metu tiesiog stovėdavo stačias. Po
to berniukas dažnai visiškai prarasdavo jėgas, suimdavo galvą rankomis ir
skųsdavosi nepakeliama įtampa.
Aš pasikviečiau į susitikimą jo tėvą. Jis
žinojo apie savo sūnaus elgesį ir jautėsi nelaimingas. Jam buvo gaila Samiro,
tačiau visgi jis suprato, kad aš daugiau negalėjau laikyti berniuko klasėje.
Mes pasikalbėjome apie pagalbinę klasę socialiai neadaptuotiems vaikams, tačiau
aš jaučiau, kad ir tokia klasė berniukui nėra tinkama. „Kažko Jūsų sūnus vis
dar nežino . Gali būti, kad tą visų pirma turiu sužinoti aš", - pasakiau aš ir
pati nustebau tuo, ką pasakiau.
Tėvas pasakė, kad jo santuokoje viskas
tvarkoje, ir aš jį patikinau, kad tai yra jo privati teritorija, kuri manęs
neliečia. „Ir vistik, - pasakiau aš, - mane domina, kada ir dėl ko jūs
persikraustėte į Vokietiją". Tuomet vyras papasakojo, kad jis vedė Turkijoje. O
po penkerių metų, kai jie jau turėjo du vaikus, tais pačiais metais mirė jo
brolis ir sesuo. Brolis - 23-ų metų, epilepsijos priepuolio metu, o sesuo -
18-os metų nuo smegenų aneurizmos. „Dabar jau praėjo 15 metų, po to mes
išvažiavome į Vokietiją", - pasakė jis. Samiras, gimęs tik po kelių metų
Vokietijoje, nieko apie tai nežinojo, jis net nežinojo, kad turėjo mirusius tetą
ir (nuo epilespsijos!) dėdę.
Tarp mūsų įsiviešpatavo ta tyla, kuri
atsiranda, kai pasireiškia gili sielos realybė - ten visuomet yra ugnelė. Aš pasakiau tėvui,
kad dabar aišku, kad viskas yra gerai. Jam reikia porai valandų atsiprašyti iš
darbo, po mokyklos nueiti pasivaikščioti su sūnum ir ramioje aplinkoje
papasakoti jam apie savo mirusius brolį ir seserį. Po to jis turėtų drauge su
sūnumi surasti senas nuotraukas, padidinti jas, įdėti į rėmelius ir pakabinti
ant sienos.
Samiro tėvą nustebino vien jau tai, kad kažkur
čia galėtų būti jo sūnaus sunkumų sprendimas. Aš nieko jam nepaaiškinau, tačiau
ir nepalikau vietos abejonėms. Aš paprašiau jo pasiimti Samirą iš klasės
(berniukas jau laukė, kad jį, kaip buvo žadėta, įtrauks į pokalbį) ir pasakyti
sūnui, kad jis mums nebereikalingas; negana to, - kad mes radome sprendimą ir
kad viskas yra gerai. Vyras taip ir padarė, ir aš buvau nustebinta tuo, kad
leisdamasis laiptais jis visas švytėjo, nors nieko jam nepaaiškinau.
Kitą dieną Samiro mokykloje nebuvo - ir po
dienos taip pat, tai buvo penktadienis. Tėvai pranešė, kad berniukui pakilo
temperatūra - virš 40 laipsnių.
Pirmadienį jis vėl buvo klasėje. Šiek tiek
išblyškęs jis stovėjo šalia mano stalo ir pasakojo man apie tai, ką jam pranešė
tėvas, apie tetą ir dėdę, kuris turėjo epilepsiją, apie tai, kad jie abu mirė,
kad apie tai pasakodamas tėvas verkė ir kad jie atrado nuotraukas.
«Gerai", - pasakiau aš, - vadinasi dabar viskas
tvarkoje. Samiras dar šiek tiek pamindžiukavo šalia manęs, o vėliau atsisėdo į
savo vietą, ko anksčiau niekuomet be paliepimo nedarė. Nuo to momento berniukas
ėmė keistis.
Jam, visuomet apie save sakančiam: „Man
patinka chaosas, frau Franke", lentos šone nupiešiau liniją:
CHAOSAS ____________________ TVARKA
Šioje linijoje jis kiekvieną dieną galėjo
pažymėti, kokiame taške tarp chaoso ir tvarkos jis yra.
Praėjus trims savaitėms atėjo pirmasis
grįžtamas ryšys iš klasės. Vienas berniukas pasakė: „Samiras iš tiesų
pasikeitė. Geriausia, jei jis dabar nesėdės vienas." Iki tol sėdėti su juo
kartu niekas nenorėjo, o ir jis pats norėjo sėdėti vienas. Kitą savaitę šis
mokinys savo paties iniciatyva persėdo pas Samirą, jie susidraugavo ir su
nedidelėmis pertraukomis taip ir liko kartu. Praėjus dviem mėnesiams Samiras man
pasakė: „Man pačiam keista, frau Franke, aš dabar visą laiką šalia TVARKOS".
Jis turėjo omenyje savo žymes linijoje. Iš tiesų jis pakeitė ne tik elgesį, bet
ir pagerino savo mokymosi rezultatus. Per šį laiką jis tapo vienas geriausių
mokinių.
Kai praėjus keliems mėnesiams jį ištiko
stiprus protrūkis, aš pakviečiau jį pas save. Ir paklausiau: gal tos senos
būsenos vistik jam buvo geriau? Ir dar pasiūliau jam tiesiog papasakoti apie šį
protrūkį mirusiems dėdei ir tetai ir paklausti, ką jie į tai pasakytų. Čia jo
veidu perbėgo šviesos spindulėlis, ir jis pasakė: „Mes dar nepabaigėme, mano
tėtis ir aš. Mums dar reikia pakabinti nuotraukas, aš tuo pasirūpinsiu".
Nuo to laiko su Samiru apie tai nekalbėjome.
Metų pabaigoje jis buvo ketvirtas pagal pažangumą, klasėje jį mylėjo.
II. Pavyzdys. Antroje istorijoje pasakojama
apie Elvirą.
„Aš savo mamos numylėtinis", - pasakė mažas
bosnis, absoliučiai įsitikinusiu tonu. Klasė - 24 vienuolikos-dvylikos metų
penktos klasės vidurinės mokyklos mokiniai - sėdėjo rate. Tema buvo tokia:
Ivica turės broliuką arba sesutę. Mes kalbėjom apie tai, kokią vietą jos
šeimoje užima vaikai ir kaip kiekvienas jų tai gali skirtingai jausti.
„Aš jums parodysiu", - pasakė Elviras, ir štai
jis jau išrinko tėčio, mamos ir brolio atstovus. Vaikai jau ne kartą žaidė
„šeimą" ir žinojo, ką daryti. Kai visi keturi buvo išdėstyti savo vietose,
mamos atstovė, nenuleisdama akių, žiūrėjo į Elviro atstovą. Paklausiau jos, ar
gali ji matyti ir savo vyrą bei kitą sūnų. Ji atsakė neigiamai. Matėsi, kad jos
žvilgsnis eina toliau, tarsi ji žiūrėtų kiauriai Elvirą. „Tačiau ką ji mato?" -
pagalvojau aš ir paklausiau Elviro ar jo mama neprarado ko nors. Čia Elviro
akys paraudo, bet jis neprarado drąsos ir nepravirko. Jis papasakojo: „Mano
dėdė, mamos brolis, nešiojo puode maistą nuteistiesiems. Lageris buvo už lauko. Tame lauke jie jį nušovė. Jam buvo 19 metų".
Tuomet aš pastačiau šalia mamos atstovės vieną berniuką iš klasės ir vietoj
Elviro atstovo pastačiau jį patį. Užėmęs savo vietą priešais mamą ir dėdę, jis
ėmė tyliai verkti, paslapčia šluostydamasis ašaras.
Aš jam pasiūliau: „Pasakyk savo dėdei, kad jis
turi tave ginti." (Aš pamaniau, kad jei jis taip bejėgiškai ėjo per lauką ir
ten turėjo mirti, tai bus teisinga). „Brangus dėde, apgink mane", - pasakė
Elviras. Berniukas, kuris atstovavo dėdę, visiškai spontaniškai, be jokių
prašymų, padėjo ranką Elvirui ant galvos ir pasakė: „Aš apginsiu tave".
Dabar aš paprašiau Elviro atsistoti priešais
motiną ir pasakyti jai: „Brangi mama, aš tik tavo vaikas". Jis tai pasakė savo
gimtąja jugoslavų kalba. Mergaitė, kuri atstovavo jo motiną, visiškai
spontaniškai apkabino berniuką. Ir tuoj pat paleido. Tačiau impulsas buvo toks
ryškus. Abu šiek tiek susigėdo. Kartais aš juos stebėjau. Nuo to karto jų santykis tapo labai šiltas,
širdingas. Žinoma, pabaigoje konsteliacijos aš prašau vaikų
„nusipurtyti" nuo savęs savo vaidmenis. Tačiau vistik šis atrastas geras ryšys
tarp jų lieka.
Tolimesnių savaičių ir mėnesių eigoje, toks
paprastai gyvas ir savimi pasitikintis vaikinukas tapo nepasitikinčiu,
baikščiu, ėmė prasčiau mokytis. Kažkas jo viduje pradėjo judėti. . Aš lydėjau jį šiame
procese, paskatindavau. Jam buvo šešeri, kai jis drauge su
mama per virtuvės langą tapo šios žmogžudystės liudininkais. Po truputį jam
pavyko susigyventi su savo nauja, maža asmenybe. Dabar jis vėl linksmas, tačiau
kitaip - kaip vienuolikmetis.
Redaktoriaus komentaras:
Berniuko „absoliučiai įsitikinusio" tonas bei
intencija „aš jums parodysiu" šiuo atveju rodo jo ne kaip 11-mečio, o kaip
vyresnio - jaunuolio emocijas, elgesį. Nors jis buvo gyvas ir savimi
pasitikintis, tačiau buvo lyg kito - vyresnio asmens vietoje. Tą vėliau
patvirtino ir konsteliacija, kurioje išaiškėjo kodėl jo mama emociškai mato tik
jį (mamos numylėtinis) ir lyg nemato kitų šeimos narių. Nes žvelgdama į jį mama
iš tiesų ilgisi savo žuvusio brolio. Jos sūnus atsidūrė pavaduojančioje mamos
brolį vietoje-misijoje. Tuomet vaikas ir išreiškia nebe savo, o kito - kurį
pavaduoja, emocijas, jausmus, elgesį. Ir jeigu mamos brolis 11-os metų buvo
guvus, tai 19-os jis žuvo. Dažnai tokiais atvejais dabartinis sūnus, artėjantis
prie 19-os metų ar panašaus amžiaus, tampa depresyvus, dingsta ryšys su
aplinkiniais, interesas gyvenimui ir t.t. Tai, kad po situacijos išsirišimo „vaikinukas
tapo nepasitikinčiu, baikščiu, ėmė prasčiau mokytis" - atrodytų lyg
pablogėjimas, tačiau tai parodo, jog vaikas, kuris išreiškė kito, vyresnio rolę,
pats, savo asmenybe, iš tiesų liko nebręstančiu mažu vaiku, kurio emocinis
amžius gali būti 3-5 metai. Neretai pas tokius vaikus mes matome skirtingas
reakcijas, emocijas, poreikius - tai kaip žymiai vyresnio, tai kaip dar
mažesnio vaiko. Nuo to sunku ir jam, ir aplinkiniams. Kuomet jis išėjo iš
svetimos rolės ir tapo savimi, - visai natūralu, jog tarp 11-mečių vaikų ir
5-os klasės užduočių ir jis jaučiasi nepasitikinčiai ir baikščiai. Tačiau
būtent nuo čia gali atsistatyti jo natūrali pilnavertė branda ir jis pradeda
tapti savimi, natūraliu 11-mečiu.
Straipsnio šaltinis: http://rasstanovka.ru/